Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pucesi.edu.ec/xmlui/handle/11010/994
Title: El uso de la red social Facebook en las Universidades ecuatorianas como herramienta para la gestión de la comunicación organizacional interna. Análisis comparativo de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador y la Universidad de las Américas
Authors: Ordoñez Altamirano, Diana Ninoska
Keywords: Comunicación
Interna
Organizacional
TICS
Issue Date: Aug-2022
Publisher: Pontificia Universidad Católica del Ecuador Ibarra
Series/Report no.: T/658.014/Or26u/2022;075499
Abstract: Internal organizational communication is a joint agency between the organization and its stakeholders, with the emergence of social networks the way to communicate changes, thus disseminating and consuming information. Information and communication technologies, in conjunction with social networks, represent useful tools that facilitate organizations to improve communication and strengthen relations with their public. To know whether Facebook is a tool that contributes to the management of the internal organizational communication of the Pontifical Catholic University of Ecuador and the University of the Americas, the present research is developed based on the mixed methodology (qualitative and quantitative), responds to the comparative analytical method and develops with content analysis and semi-structured interviews as part of the field work. The initial results obtained through a comparative analysis of the fanpages of the Ecuadorian universities mentioned above, show that the content disseminated in this social network is mostly information destined for external stakeholders. Accordingly, the information needs of internal stakeholders are met through other platforms such as institutional email, banners in the vital classroom, intranet, mobile applications. Social networks, including Facebook, are more used to disseminate information of external organizational communication.
Description: La comunicación organizacional interna es un ente articulador entre la organización y sus stakeholders, con el surgimiento de las redes sociales la forma de comunicar cambia y con ello el modo de difundir y consumir información. Las tecnologías de la información y la comunicación, en conjunto con las redes sociales, representan herramientas útiles que facilitan a las organizaciones mejorar su comunicación y fortalecer las relaciones con sus públicos. Para conocer si Facebook es una herramienta que aporta a la gestión de la comunicación organizacional interna de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador y la Universidad de las Américas, la presente investigación se desarrolla con base en la metodología mixta (cualitativa y cuantitativa), responde al método analítico comparativo y se desarrolla con análisis de contenido y entrevistas semiestructuradas, como parte del trabajo de campo. Los resultados iniciales obtenidos a través de un análisis comparativo de las fanpages de las universidades ecuatorianas antes mencionadas, evidencian que el contenido que se difunde en esta red social es, en su mayoría información destinada a stakeholders externos. En consecuencia, las necesidades de información de los stakeholders internos son atendidas a través de otras plataformas como, el correo electrónico institucional, banners en el aula virtual, intranet, aplicaciones móviles. Las redes sociales, entre ellas Facebook son más utilizadas para difundir información de comunicación organizacional externa.
URI: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/994
Appears in Collections:COMUNICACIÓN SOCIAL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS DIANA ORDOÑEZ.pdf1,81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.