Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pucesi.edu.ec/xmlui/handle/11010/960
Title: Guía práctica de diseño de aceras y calzadas para el área urbana del cantón Ibarra
Authors: Chancosa Ormaza, Juan Pablo
Reascos Recalde, Bryan Estanislao
Keywords: Guía
Movilidad
Peatón
Centro histórico
Issue Date: Oct-2019
Publisher: Pontificia Universidad Católica del Ecuador Ibarra
Series/Report no.: T/711.4/C4548g/2019;075100
Abstract: The final degree project consists in the elaboration of a practical guide for the design of sidewalks and roads for the urban area of Canton Ibarra and the use in two streets that serve to apply the different aspects mentioned in the guide. The project focuses on the urban part of the city from its historic center that has a tourist, economic and social potential that favors the city. For the city of Ibarra, like different Latin American cities, its streets are based on allowing the passage of motor vehicles where the infrastructure is always above the others, leaving pedestrian infrastructure aside, and the other more sustainable mobility modes , being in this way a problem that the city witnesses over time. For Gehl,1971 and Peters,1981 (cited by Talavedra García & Valenzuela Montes, 2015) they mention that the automobile is a fun damental part of life in these times, without forgetting that pedestrianization is a mode of mobility that maintains a direct relationship and intense between the urban dweller and the city through the senses and the interaction with the other people of the city. In our environment, mobility plans that link this pedestrian issue are not managed, nor are plans that are important for the city to change the hierarchy of mobility pyramid, which is why it is useful to create a supporting document that links a new vision of mobility transforming not only the morphology of the city but rather the culture of those who live in the city. For this, the project consists in the creation of a Practical Guide for the design of sidewalks and roadways that link regulations, principles, ideas and experiences that are created throughout the review of technical documents, city experiences and other factors that allow a more viable solution for the city.
Description: El trabajo de fin de carrera consiste en la elaboración de una guía práctica de diseño de aceras y calzadas para el área urbana del Cantón Ibarra y la puesta en uso en dos calles que sirvan para aplicar los diferentes aspectos mencionados en la guía. El proyecto se centra en la parte urbana de la ciudad desde su centro histórico que tiene un potencial turístico, económico y social que favorece a la urbe. Para la ciudad de Ibarra, al igual que diferentes ciudades latinoamericanas, sus calles están basadas en permitir el paso de vehículos a motor donde la infraestructura siempre está sobre las demás, dejando de lado a la infraestructura peatonal, y los otros modos de movilidad más sustentable, siendo de esta manera un problema que la ciudad presencia a lo largo del tiempo. Para Gehl,1971 y Peters,1981 (citados por Talavedra García & Valenzuela Montes, 2015) mencionan que el automotor es parte fundamental de la vida en estos tiempos, sin obviar que la peatonalidad es un modo de movilidad que mantiene una relación di recta e intensa entre el habitante urbano y la ciudad a través de los sentidos y la interacción con las demás personas de la urbe. En nuestro medio no se maneja planes de movilidad que vinculen este tema de la peatonalidad, ni planes que sean de importancia de la urbe para cambiar la pirámide de jerarquización de la movilidad, siendo por ello útil crear un documento de apoyo que vincule una nueva visión de la movilidad transformando no solo la morfología de la ciudad sino más bien la cultura de los que viven la urbe. Para ello, el proyecto consiste en la creación de una Guía Práctica de diseño de aceras y calzadas que vincule normativas, principios, ideas y experiencias que se van creando a lo largo de la revisión de documentos técnicos, vivencias de la urbe y demás factores que permitan dar una solución más viable para la ciudad.
URI: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/960
Appears in Collections:ARQUITECTURA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS JUAN CHANCOSA.pdf171,94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.