Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pucesi.edu.ec/xmlui/handle/11010/919
Title: El derecho de participación de niños, niñas y adolescentes en casos de tenencia
Authors: Morillo Criollo, Karol Stefany
Keywords: Tenencia
Derechos
Participación
Garantizar
Issue Date: Feb-2023
Publisher: Pontificia Universidad Católica del Ecuador Ibarra
Series/Report no.: T/D346.0135/M8252d/2023;075430
Abstract: The investigation that was carried out was oriented to determine how to guarantee the Right of Participation of Boys, Girls and Adolescents in cases of tenure in Ecuador; This problem was raised in order to determine the help that children and adolescents would provide when they are heard in tenure processes and thus the judges can avoid existing aggressions within the family nucleus, in order to protect a dignified life and comprehensive development for children and adolescents. To give depth and interest to the investigation, it was necessary to apply hermeneutic, analytical, synthetic and explanatory methods to carry out a detailed study of the doctrine, legal contributions and, above all, international and national regulations regarding issues of childhood and adolescence in cases of tenure. A discussion section was continuously carried out where it was possible to confront the different opinions obtained from the results and the opinions of the interviewees. And finally it was attributed with conclusions emphasizing relevant points of the investigation that respond to the specific objectives raised where it was possible to determine the process, help and guarantee that is given to the child and adolescent in cases of tenure; and recommendations that focused on highlighting issues that can help improve the process of granting custody of children and adolescents to their parents, without violating the rights and obligations that the Ecuadorian State grants them.
Description: La investigación que se realizó estuvo orientada a determinar cómo garantizar el Derecho de Participación de Niños, Niñas y Adolescentes en casos de tenencia en el Ecuador; esta problemática se planteó con el fin de determinar la ayuda que brindarían los niños, niñas y adolescentes al momento de ser escuchados en procesos de tenencia y así los juzgadores puedan evitar las agresiones existentes dentro del núcleo familiar, a manera de tutelar una vida digna y un desarrollo integral para el niño, niña y adolescente. Para dar profundidad e interés a la investigación fue necesario aplicar los métodos hermenéutico, analítico, sintético y explicativo para realizar un estudio minucioso de la doctrina, aportes jurídicos y sobre todo de la normativa internacional y nacional referente a temas de niñez y adolescencia en casos de tenencia. Continuamente se realizó un apartado de discusión en donde se pudo confrontar las diferentes opiniones obtenidas de los resultados y las opiniones de los entrevistados. Y finalmente se atribuyó con conclusiones haciendo énfasis en puntos relevantes de la investigación que den respuesta a los objetivos específicos planteados en donde se pudo determinar el proceso, ayuda y garantía que se le da al niño, niña y adolescente en casos de tenencia; y recomendaciones que se enfocaron en destacar temas que pueden ayudar a mejorar el proceso de otorgación de la tenencia de los niños, niñas y adolescentes a los progenitores, sin vulnerar los derechos y obligaciones que el Estado ecuatoriano les otorga.
URI: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/919
Appears in Collections:JURISPRUDENCIA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS KAROL MORILLO.pdf504,91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.