Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pucesi.edu.ec/xmlui/handle/11010/914
Title: | Derecho a la inclusión para las personas con discapacidad en el Sistema Privado de Educación Superior del Ecuador dentro del Cantón Ibarra, Provincia de Imbabura |
Authors: | Córdova Bastidas, Ricardo Mateo |
Keywords: | Derecho Educación Superior Inclusión |
Issue Date: | May-2022 |
Publisher: | Pontificia Universidad Católica del Ecuador Ibarra |
Series/Report no.: | T/D347.5/C8599c/2022;075425 |
Abstract: | The Ecuadorian State must guarantee equal access to education, so several governmental entities have been created in order to regulate compliance with the Constitutional regulations and guarantee the universal right of equal access to education. With this background, the objective of the research is to analyze the current national regulations on educational inclusion through a case study in two private higher education institutions in the canton of Ibarra, in order to evaluate their effectiveness of compliance and their effects on educational access to students with disabilities. The qualitative and analytical approach was used as materials and methods; and interviews with academic authorities and students of both schools were applied as research instruments. Through the intervention of legal professionals, it became evident that access to education should be based on principles of equality and equity as a natural right, a human right of social and cultural nature linked to their own dignity, as long as the person has sufficient physical and/or mental capacity that does not generate afflictions in their academic level. It was observed that there is indeed training and cooperation on the part of the authorities and teachers of both institutions in order to provide a decent education to students with disabilities through methodological didactic guides and specialized protocols. Although internal policies of higher education institutions in the canton still need to be strengthened, it is concluded that there is full recognition of the right to inclusion by the universities studied. |
Description: | El Estado ecuatoriano debe garantizar el acceso a la educación de forma igualitaria, por lo que se han creado diversas entidades gubernamentales con el fin de regular el cumplimiento de la normativa Constitucional y avalar el derecho universal de acceso a la educación de forma igualitaria. Con estos antecedentes el objetivo de la investigación es analizar la normativa nacional vigente sobre la inclusión educativa mediante un estudio de caso en dos instituciones de educación superior privadas del cantón Ibarra, para evaluar su eficacia de cumplimiento y sus efectos sobre el acceso educativo a estudiantes con discapacidad. Como materiales y métodos se empleó el enfoque cualitativo y analítico; y como instrumento de investigación se aplicaron entrevistas a autoridades académicas y estudiantes de ambos planteles. Por medio de la intervención de profesionales del Derecho se evidenció que el acceso a la educación debe basarse en principios de igualdad y equidad como derecho natural, un derecho humano de corte social y cultural ligado a su propia dignidad, siempre y cuando esa persona tenga la suficiente capacidad física y/o mental que no le genere aflicciones en su nivel académico. Se observó que efectivamente existe capacitación y cooperación por parte de las autoridades como los docentes de ambas instituciones para poder brindar una educación digna a los estudiantes con discapacidades a través de guías didácticas metodológicas y protocolos especializados. A pesar de que aún se deben reforzar políticas internas de las instituciones de educación superior en el cantón, se concluye que sí existe un reconocimiento pleno al Derecho a la inclusión por parte de las Universidades estudiadas. |
URI: | https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/914 |
Appears in Collections: | JURISPRUDENCIA |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TESIS RICARDO CÓRDOVA.pdf | 1,77 MB | Adobe PDF | View/Open | |
license.txt | 1,64 kB | Text | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.