Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pucesi.edu.ec/xmlui/handle/11010/782
Title: | Centro de atención integral tipo para niños, adolescentes y el adulto mayor Ibarra |
Authors: | Imbaquingo Velasco, Verónica Margarita |
Keywords: | Inclusión Atención Integral Sensaciones |
Issue Date: | Dec-2018 |
Publisher: | Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra |
Series/Report no.: | T/711.4/I321c/2018;074959 |
Abstract: | The development of this project is part of the instruments proposed by the Ministry of Economic and Social Inclusion (MIES) to improve the quality of life of the Ecuadorian population that is in a situation of poverty and extreme poverty, through the program of Inclusion of Life and the Family Comprehensive care centers for children, adolescents and seniors are developed under the following strategies:The use of functional modules to establish an adaptive and fexible system depending on the type of service and attention that this type of centers can offer. The architecture as part of the stimulation, through elements such as color, shade, textures and vegetation, with the aim of projecting feelings of tranquility and freedom.Children’s Centers The design of the children’s center from its frst stage to the third one looks for simplicity and formal and functional cleanliness, each module contains its own green area, area of sandboxes and children’s games, which are linked, organized and divided by linear axes that communica te courtyards plants that through color are hierarchized in the middle of totally clean areas in terms of texture and function. They are made up of spaces for initial education and daily care, recreation, health, nutrition, and the administrative area. In its frst stage its maximum capacity for 52 children is raised, for the second stage it is increased for 52 more children, as well as for the third, the maximum capacity would be for 156 children. Foster Care Centers They are directed for the temporary stay of 40 users among girls, boys and adolescents, the center is made up of recreation and entertainment areas, areas for food, education, permanence and rest. They generate spaces that welcome, where users can inhabit them with the perception of calm, security and comfort, in addition to the sense of belonging. Comprehensive Care Centers for the Elderly It is designed based on the maximum group that can work with older adults as established by the MIES which is 80 users. For the design of the appropriate spaces, physical, auditory, tactile and olfactory changes were taken into account, through sensory keys applied by: The quantity and quality of light, the use of color, contrast of lights and shadows, security, privacy , and accessibility. |
Description: | El desarrollo de este proyecto es parte de los instrumentos que plantea el Ministerio de Inclusión Económica y Social (MIES) para mejorar la calidad de vida de la población ecuatoriana que se encuentra en situación de pobreza y extrema pobreza, a través del programa de Inclusión de Vida y la Familia. Los centros de atención integral para niños, adolescentes y adultos mayores, están desarrollados bajo las siguientes estrategias: La utilización de módulos funcionales para establecer un sistema adaptativo y fexible en función de la modalidad de atención y servicio que puede brindar este tipo de centros. La arquitectura como parte de la estimulación, a través de elementos como el color, la sombra, texturas y vegetación, con el objetivo de proyectar sensaciones de tranquilidad y libertad. Los Centros Infantiles El diseño del centro infantil desde su primera etapa hasta la tercera busca simplicidad y limpieza formal y funcional, cada módulo contiene su propia área verde, zona de areneros y juegos infantiles, que están vinculados, organizados y divididos por medio de ejes lineales que comunican patios centrales que a través del color se jerarquizan en medio de áreas totalmente limpias en cuanto a textura y función. Están conformados por espacios para la educación inicial y cuidado diario, la recreación, la salud, nutrición, y el área administrativa. En su primera etapa se plantea su capacidad máxima para 52 niños, para la segunda etapa se va incrementando para 52 niños más, así como para la tercera, la capacidad máxima sería para 156 niños. Centros de Acogimiento Están dirigidos para la permanencia temporal de 40 usuarios entre niñas, niños y adolescentes, el centro está conformado por áreas de recreación y entretenimiento, áreas para la alimentación, educación, permanencia y descanso. Se generan espacios que acojan, donde los usuarios puedan habitarlos con la percepción de calma, seguridad y confort, además del sentido de pertenencia. Centros de Atención Integral para el Adulto Mayor Se diseña en función del grupo máximo con el que se puede trabajar con adultos mayores según lo establecido por el MIES que es de 80 usuarios. Para el diseño de los espacios adecuados se tomó en cuenta los cambios físicos, auditivos, tactos y olfato, a través de claves sensoriales aplicadas mediante: La cantidad y calidad de luz, el uso del color , contraste de luces y sombras, seguridad, privacidad , y accesibilidad. |
URI: | https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/782 |
Appears in Collections: | ARQUITECTURA |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TESIS VERONICA IMBAQUINGO.pdf | TESIS/VIMBAQUINGO | 158,79 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.