Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pucesi.edu.ec/xmlui/handle/11010/775
Title: | Diseño de un centro de interpretación y difusión de los territorios sonoros músico - danzantes imbabureños, en la parroquia de San Roque, cantón Antonio Ante |
Authors: | Albarado Gómez, Felipe Marcelo |
Keywords: | Cultura Patrimonio Espacios Actividades |
Issue Date: | Apr-2018 |
Publisher: | Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra |
Series/Report no.: | T/711.1/A327d/2018;074894 |
Abstract: | In the province of Imbabura, the absence of an appropriate place for the interpretation, dissemination and appreciation of the imbaburean musician-dance culture has been found, statistics from the province of Imbabura according to the Ministry of Culture and Heritage show that there is an almost total of spaces of this type in the province. Therefore, the study of this thesis is based on creating a space for musical and dance activities within the province of Imbabura. A center that promotes social integration through traditional music and dance, as well as integrating the typical and characteristic sounds of the province in its architecture. The music-dancing center is located in a strategic point of the province of Imbabura, where most of the cantons converge, and where you can work together with a meeting place for the whole province, where not only people interested in music and dance can be part of it, but where the locality itself and the people who do it participate in this art. We have searched for an appropriate site which arose through an analysis of musical artistic potential, accessibility, relationship with other influential sites in this art, territorial centrality, cultural neutrality and tourist potential. For the design, the interaction between music, dance, architecture and natural environment is sought. Looking to introduce the sound in the creative process as an element of design, dividing the perceptual sound and the real sound, which will be the central part of the project, making previous studies of acoustic behavior in closed and open spaces. These relationships They took to looking for a game in the design where it is shown that both architecture and music can be composed in a formal way. Looking for geometries that represent the different forms of composition, both in architecture, as in music and dance. It is also sought that these formal games find their acoustic functionality in each of the elements of the program where different sensory activities are produced. So you need a study about the sound in each space and the acoustics suitable for it. |
Description: | En la provincia de Imbabura, se ha encontrado la ausencia de un lugar apropiado para la interpretación, difusión y apreciación de la cultura músico-danzante imbabureña, las estadísticas de la provincia de Imbabura según el Ministerio de Cultura y Patrimonio demuestran que existe una ausencia casi total de espacios de este tipo en la provincia. Por lo cual, el estudio de este trabajo de fin de carrera se basa en crear un espacio para la realización de actividades musicales y dancísticas dentro de la provincia de Imbabura. Un centro que promueva la integración social mediante la música y danza tradicional, además de que integre los sonidos propios y característicos de la provincia en su arquitectura. El centro músico- danzante se sitúa en un punto estratégico de la provincia de Imbabura, donde convergen la mayoría de los cantones, y donde se pueda trabajar conjuntamente con un sitio de encuentro para toda la provincia, donde no solo la gente interesada con la música y danza pueda formar parte de ella, sino donde la localidad en sí y las personas que hacen la misma participen de este arte. Se ha buscado un sitio apropiado el cual surgió mediante un análisis de potencial artístico musical, accesibilidad, relación con otros sitios influyentes en este arte, centralidad territorial, neutralidad cultural y potencial turística. Para el diseño se busca la interacción entre la música, danza, arquitectura y entorno natural. Buscando introducir el sonido en el proceso creativo como un elemento más de diseño, dividiendo el sonido perceptivo y el sonido real, lo cual será la parte central del proyecto, realizando estudios previos de comportamiento acústico en espacios cerrados y abiertos. Estas relaciones. Llevaron a buscar un juego en el diseño donde se muestra que tanto la arquitectura, como la música pueden ser compuestas de una manera formal. Buscando geometrías que representen las distintas formas de composición, tanto en la arquitectura, como en la música y la danza. Se busca también que estos juegos formales encuentren su funcionalidad acústica en cada uno de los elementos del programa donde se producen diferentes actividades sensoriales. Por lo que se necesita un estudio sobre el sonido en cada espacio y la acústica adecuada para el mismo. |
URI: | https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/775 |
Appears in Collections: | ARQUITECTURA |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TESIS FELIPE ALVARADO.pdf | TESIS/FALVARADO | 1,5 GB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.