Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pucesi.edu.ec/xmlui/handle/11010/376
Title: El teatro como estrategia metodológica para el fortalecimiento de habilidades socio-comunicativas en los estudiantes de la unidad educativa del milenio Yachay del cantón Urcuquí
Authors: Calderón Utreras, Evelina Hortencia
Keywords: Teatro
Estrategia
Integral
Issue Date: Jun-2019
Publisher: Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra
Series/Report no.: T/371.334/C1466t/2019;074987
Abstract: The present work has its origin in the need to strengthen the formative process of the socio-communicative skills in the students of Basica Media Sub-level from Milenio "Yachay" School, due to the existence of some limitations in the development of the interpersonal relationships among students, as well as the lack of good manners and politeness in the way they communicate among themselves, it is necessary the implementation of innovative strategies such as the theater, since the theater is based on readings .and oral skills, it helps to develop the learning process of concepts, basic procedures and attitudes for a much better interaction on the students in and out of the classroom. The work began collecting information from different experiences about theater as a methodological strategy in countries places where scientific articles, theses and books which have been generated that reflect the benefits of theater in the classroom, either as a learning strategy or a pedagogical tool that aims to achieve the development of skills, abilities and main skills to form creative and integral people. This study was made in the Basica Media Sub-Level of the Milenio "Yachay" School, where participated 196 students, 8 teachers and 3 administrative teachers, it used a mixed methodology of descriptive type and framed within the investigation-action; also the logical historical, synthetic and inductive analytical methods were used, with techniques such as observation, focus groups, the interview and the survey, the last one was designed for the assessment through the Likert scale. With the collecting information, we proceeded to tabulate, analyze and interpret the data, whose results validated to implement the theater as a methodological strategy to strengthen of socio-communicative skills. Based on these results, we proceeded to design the proposal that is to implement the theater club in the Milenio"Yachay" School as a means to strengthen social-communication skills. Before to the design of the proposal, an exhaustive investigation was carried out to establish the foundation, covering each of its components. This work required a great personal and institutional effort; it gave a great importance to the integral development of the students.
Description: El presente trabajo tiene su origen en la necesidad del fortalecimiento del proceso formativo de las habilidades socio-comunicativas en los estudiantes del subnivel de básica media de la Unidad Educativa del Milenio “Yachay”, debido a la existencia de algunos limitantes en el desarrollo de las relaciones interpersonales de los estudiantes, así como un proceso comunicativo poco asertivo; en tal virtud se justificó la implementación de estrategias innovadoras como es el teatro, que fundamentadas en la lectura y la expresión oral desarrollan aprendizajes significativos de conceptos, procedimientos y actitudes básicas para la interacción positiva dentro y fuera del aula. El trabajo inició con la recopilación de información sobre experiencias de implementación del teatro como estrategia metodológica en varios países, en donde se han generado bases teóricas que plasman sus bondades, ya sea, como una estrategia de aprendizaje o herramienta pedagógica que pretende alcanzar el desarrollo de aptitudes, capacidades y habilidades fundamentales para formar personas creativas e íntegras. Este estudio realizado en el subnivel de básica media de la Unidad Educativa del Milenio “Yachay”, contó con la participación de 196 estudiantes, 8 docentes y 3 administrativos, utilizó una metodología mixta de tipo descriptivo y enmarcada dentro de la investigación-acción; se empleó los métodos histórico lógico, analítico sintético e inductivo, con técnicas como: la observación, grupos focales, entrevista y encuesta diseñada para la valoración a través de la escala de Likert. Con la información adquirida se procedió a la tabulación, análisis e interpretación de los datos, cuyos resultados validaron la implementación del teatro como estrategia metodológica innovadora en el aula. La aplicación del teatro en el aula constituyó una experiencia de crecimiento mutuo para docentes y estudiantes, esta estrategia potencializó habilidades como el trabajo en equipo, la expresión corporal y oral, el diálogo asertivo, la empatía y la confianza en sí mismo; para los docentes significó salir de su zona de confort, romper paradigmas, dejar lo tradicional, experimentar y crear; convirtiéndose en los pilares fundamentales del proceso de enseñanza-aprendizaje.
URI: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/376
Appears in Collections:INNOVACIÓN EN EDUCACIÓN

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS EVELINA CALDERÓN.pdf5,23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.