Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pucesi.edu.ec/xmlui/handle/11010/1014
Title: Análisis del cambio del periodista digital argentino y ecuatoriano con la llegada de los denominados influencers en la red social YouTube
Authors: Alemán Pozo, Vito Zinedine
Keywords: Comunicación
Periodismo
Digital
Influencers
Issue Date: Apr-2023
Publisher: Pontificia Universidad Católica del Ecuador Ibarra
Series/Report no.: T/070.4/Al256/2023;075508
Abstract: "Communication never stops evolving" The stage of waiting a whole day for the media to report on the most important news of the moment has been overcome. The world has moved to a digital stage characterized by immediacy in news channels. This investigative work analyzes the evolution of Argentine and Ecuadorian digital journalists in the YouTube social network, comparing them with the influencer social phenomenon. Communication went from traditional to digital. Today, the communication channel that sells the most is the social network, which can be consumed on any technological device. The journalist is an intermediary with society, he performs the work of collecting, analyzing, transforming and issuing information. On the other hand, the figure of the influencer is known for creating informal content, being able to persuade and influence people's behavior, and generating a large number of followers. This analysis has helped to diagnose the profiles of Argentine and Ecuadorian influencers and digital journalists, and to learn about their experiences when moving to the modern era. On the other hand, through this analysis, it was possible to measure its level of impact and its way of managing the social network in the face of a global event such as the FIFA World Cup Qatar 2022. For the analysis, successful channels with a track record were prioritized; In Argentina, the influencers: "Momo" and "Goncho" and the professionals: "Martín Liberman" and "TyC Sports" were selected. In Ecuador, the influencers: "xDoTeS" and "Chullita Will" and the professionals: "Andrés Guschmer" and "Marca 90" were selected.
Description: “La comunicación nunca para de evolucionar” Se ha superado la etapa de esperar un día entero a que los medios de comunicación informen acerca de las noticias más importantes del momento. El mundo se ha trasladado a una etapa digital caracterizada por la inmediatez en los canales informativos. El presente trabajo investigativo, analiza la evolución de los periodistas digitales argentinos y ecuatorianos en la red social YouTube, comparándolos con el fenómeno social “influencer” (persona exitosa en redes sociales, capaz de influir en el comportamiento de la sociedad). La comunicación pasó de lo tradicional a lo digital. Hoy en día, el canal de comunicación que más vende es la red social, la cual se la puede consumir en cualquier dispositivo tecnológico. El periodista es un intermediario con la sociedad, este realiza el trabajo de recolectar, analizar, transformar y emitir información. Por otra parte, la figura del influencer es conocida por crear un contenido de carácter informal, generar una gran cantidad de seguidores y ser capaz de persuadir e influir en el comportamiento de las personas. Este análisis ha ayudado a diagnosticar los perfiles de los infuencers y periodistas digitales argentinos y ecuatorianos, y conocer sus experiencias a la hora de trasladarse a la era moderna. Por otro lado, a través de este análisis, fue posible medir su nivel de impacto y su forma de manejar la red social ante un acontecimiento global como la Copa Mundial de la FIFA Catar 2022. Para el análisis se priorizaron canales exitosos y con trayectoria; en Argentina se seleccionaron los influencers: “Momo” y “Goncho” y a los profesionales: “Martín Liberman” y “TyC Sports”. En Ecuador se seleccionaron a los influencers: “xDoTeS” y “Chullita Will” y a los profesionales: “Andrés Guschmer” y “Marca 90”.
URI: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/1014
Appears in Collections:COMUNICACIÓN SOCIAL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS VITO ALEMÁN.pdf3,82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.