Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pucesi.edu.ec/xmlui/handle/11010/1000
Title: La situación laboral actual de las y los periodistas en Imbabura
Authors: Muñoz Mora, Kathleen Lissette
Keywords: Información
Televisión
Análisis
Contenido
Issue Date: Aug-2022
Publisher: Pontificia Universidad Católica del Ecuador Ibarra
Series/Report no.: T/070.097/M93s/2022;075505
Abstract: The present investigation focused on the study of the agenda setting and the informative treatment of the massive vaccination campaign against Covid-19; For this, two television channels with the highest rating in Ecuador were taken as research subjects: Ecuavisa and Teleamazonas. As a starting point, this theme was considered since it was the main offer of President Guillermo Lasso during his presidential candidacy in 2021. The methodological design was configured from a descriptive analytical procedure that allowed us to highlight the characteristics of the two television channels. For this purpose, we started from a quantitative-qualitative approach through content analysis and discourse analysis, this triangulation allowed us to know the informative treatment and the discourse of the news of each medium to establish the type of journalistic content disseminated in relation to the vaccination campaign. For the collection of information, the first 100 days of President Lasso's administration were taken as a reference; therefore, the research corpus was made up of 66 news from Teleamazonas and 78 from Ecuavisa. The preliminary results show that the Ecuavisa channel disseminates information with an approach more attached to journalistic ethics, contrasts sources and appeals to the argument of specialists, almost entirely from broadcasts, although it also uses the first person in a large part of its speech. On the other hand, in Teleamazonas all the news is narrated in the third person and the bias towards the Government stands out through headlines and merely informative/informative content.
Description: La presente investigación se enfocó en el estudio de la agenda setting y el tratamiento informativo sobre la campaña de vacunación masiva contra el Covid-19; para ello,se tomó como sujeto de investigación dos canales televisivos de mayor rating en Ecuador: Ecuavisa y Teleamazonas. Como punto de partida, se consideró dicha temática puesto que fue el principal ofrecimiento del presidente Guillermo Lasso durante su candidatura presidencial en el 2021. El diseño metodológico se configuró desde un procedimiento analítico descriptivo que nos permitió resaltar las características de los dos canales de televisión. Para el efecto, se partió desde un enfoque cuanti-cualitativo a través del análisis de contenido y análisis de discurso, esta triangulación nos permitió conocer el tratamiento informativo y el discurso de las noticias de cada medio para establecer el tipo de contenido periodístico difundido en relación a la campaña de vacunación. Para el levantamiento de información, se tomó como referencia los 100 primeros días de la gestión del Presidente Lasso; por tanto, el corpus de la investigación estuvo conformado por 66 noticias de Teleamazonas y 78 de Ecuavisa. Los resultados preliminares dan muestra que el canal Ecuavisa difunde información con un enfoque más apegado a la deontología periodística, contrasta fuentes y apela al argumento de especialistas, casi en su totalidad de emisiones, aunque también utiliza la primera persona en gran parte de su discurso. Por otro lado, en Teleamazonas todas las noticias son narradas en tercera persona y el sesgo hacia el Gobierno resalta a través de titulares y contenido meramente divulgativo.
URI: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/1000
Appears in Collections:COMUNICACIÓN SOCIAL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS KATHLEEN MUÑOZ.pdf1,02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.