Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/99
Title: Plan de negocios para la creación de un micromercado en la parroquia Mariano Acosta, cantón Pimampiro
Authors: Vásquez Canacuán, Alexandra Noemi
Keywords: Proyecto
Micromercado
Issue Date: Jan-2018
Publisher: Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra
Series/Report no.: T/658.4012/V335p/2018;074708
Abstract: The present investigation was carried out with the purpose of determining the feasibility of a market in the Parroquia Mariano Acosta, Pimampiro canton. For which it was necessary to carry out a market study, in which through the application of the surveys made to the families of the Parroquia Mariano Acosta, an unmet need has been determined, which is not having a suitable place that offers products of first necessity and at a fair price. Which causes a limitation to families, so they have to move to the cities of Pimampiro or Ibarra, to acquire the necessary products. In order to provide a solution to the above-mentioned unmet need, it has been necessary to use research techniques to obtain sustainable information for this project. In addition, an analysis was made to the owners of the stores of the Parish and to the stores that are located in the center of the city of Pimampiro, considered the most affluent, which make up our direct and indirect competence, we use research techniques such as: surveys and direct observation, to determine important aspects of the project. The proposal is oriented towards an enterprise and to promote the functionality of the commerce activity through an efficient and effective commercialization process, which allows to fulfill the main objective that is a focused attention to the clients and to achieve a satisfaction at the moment of the purchase. For which it is required to provide an adequate environment, variety of products to be offered in different brands and with fair prices that fit the economy of each family. In the proposed research the necessary requirements were established to establish a market such as: legal, administrative and process aspects which establish the guidelines for the proper functioning of a company of this type. The feasibility of the project is reflected through the economic-financial study, which shows the investment, necessary for the creation of a market, as well as the economic benefits over time, assuming costs and expenses. Furthermore, with the use of IX indicators, they allow to reflect the recovery of the investment, the growth of the micro market and the obtaining of revenues. Finally the present research project, determines that the sale of products of first necessity, is a profitable activity, despite the potential competition that exists, therefore it is important to publicize the benefits that the population would obtain when buying in the market.
Description: La presente investigación se realizó con la finalidad de determinar la factibilidad de un micromercado en la Parroquia Mariano Acosta, cantón Pimampiro. Para lo cual fue necesario realizar un estudio de mercado, en el que mediante la aplicación de las encuestas realizadas a las familias de la Parroquia Mariano Acosta, se ha determinado una necesidad insatisfecha, la cual es no contar con un lugar adecuado que oferte productos de primera necesidad y a un precio justo. Lo cual causa una limitación a las familias, por lo que tienen que trasladarse hasta las ciudades de Pimampiro o Ibarra, para adquirir los productos necesarios. Con la finalidad de brindar una solución a la necesidad insatisfecha anteriormente mencionada, ha sido necesario emplear técnicas de investigación que permitan obtener información sustentable para el presente proyecto. Además se realizó un análisis a los propietarios de tiendas de la Parroquia y a las tiendas que se encuentran ubicadas en el centro de la ciudad de Pimampiro, consideradas las de mayor afluencia, las cuales conforman nuestra competencia directa e indirecta, utilizamos técnicas de investigación como son: encuestas y observación directa, para determinar aspectos importantes del proyecto. La propuesta se encuentra orientada hacia un emprendimiento y a promover la funcionalidad de la actividad de comercio a través de un proceso de comercialización eficiente y eficaz, que permita cumplir con el objetivo principal que es una atención enfocada a los clientes y a lograr una satisfacción al momento de la compra. Para lo cual se requiere brindar un ambiente adecuado, variedad de productos a ofertar en diferentes marcas y con precios justos. En la investigación propuesta se plantearon los requerimientos necesarios para establecer un micromercado tales como: aspectos legales, administrativos y procesos los cuales establecen la pauta para un funcionamiento adecuado de una empresa de este tipo. La factibilidad del proyecto se refleja mediante el estudio económico-financiero, el cual muestra la inversión, necesaria para la creación de un micromercado, como VII también los beneficios económicos a través del tiempo, asumiendo los costos y gastos. Además con la utilización de indicadores, permiten reflejar la recuperación de la inversión, el crecimiento del micromercado y la obtención de réditos. Finalmente el presente proyecto de investigación, determina que la venta de productos de primera necesidad, es una actividad rentable, a pesar de la potencial competencia que existente, por ende es importante dar a conocer los beneficios que obtendría la población al comprar en el micromercado.
URI: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/99
Appears in Collections:CONTABILIDAD SUPERIOR

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PLAN DE NEGOCIOS PARA LA CREACIÓN DE UN MICROMERCADO EN LA PARROQUIA MARIANO ACOSTA, CANTÓN PIMAM.pdfTESIS/AVASQUEZ17,17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.