Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/625
Title: La Radio como herramienta alternativa para la educación básica en la provincia de Imbabura
Authors: Jaramillo Cabezas, Karla Vanessa
Keywords: Radio educativa
Radiofónica
Accesibilidad
Cultural
Issue Date: Aug-2021
Publisher: Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra
Series/Report no.: T/384.54/J371r/2021;074566
Abstract: The historical context has made it possible to determine that radio from its origin has been linked to literacy processes, so it cannot be said that talking about educational radio is a novelty, in addition its scope is wide, I have reached places where other media still it is impossible for them. That is why radio in the province of Imbabura undoubtedly constitutes an alternative tool for basic education, since it contributes to the learning process through sound that allows everyone who listens to it to expand their creativity. In this sense, this research carries out a qualitative and quantitative analysis of the educational radio programs that contribute to the teaching-learning process of children in basic education in the province of Imbabura, for which interviews were applied to different radio stations in the province. that allow to know the reality of the current radio proposal. The results obtained allow us to establish the advantages of having educational radio, but it has also shown serious shortcomings in terms of content, which is why we are working on a restructuring process.
Description: El contexto histórico ha permitido determinar que la radio desde su origen ha estado vinculada a procesos de alfabetización, por lo que no puede decirse que hablar de radio educativa es una novedad, además su alcance es amplio, he llegado a lugares donde a otros medios todavía les resulta imposible. Es por ello que la radio en la provincia de Imbabura constituye sin lugar a dudas una herramienta alternativa para la educación básica, dado que contribuye en el proceso de aprendizaje a través del sonido que permite que todos quienes la escuchan expandan su creatividad. En tal sentido la presente investigación realiza un análisis cualitativo y cuantitativo de las programaciones educativas radiales que contribuyen con el proceso de enseñanza-aprendizaje de los niños de educación básica de la provincia de Imbabura, para lo cual se aplicaron entrevistas a diferentes emisoras de la provincia que permiten conocer la realidad de la propuesta radiofónica vigente. Los resultados obtenidos permiten establecer las ventajas de contar con la radio educativa, pero también ha evidenciado serias falencias en cuanto a contenido por lo que se trabaja en un proceso de reestructuración.
URI: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/625
Appears in Collections:COMUNICACIÓN SOCIAL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS KARLA JARAMILLO.pdfTESIS/KJARAMILLO2,29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.