Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/543
Title: Análisis del desarrollo de la competencia comunicativa oral en los estudiantes del segundo nivel de nuevo proyecto de la facultad de enfermería de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Esmeraldas
Authors: Reshetina Platonovna, Natalia Borisovna
Keywords: Comunicativa
Oral
Lenguaje
Proyecto
Issue Date: Oct-2019
Publisher: Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra
Series/Report no.: T/420.7/R4334a/2019;075178
Abstract: The research focuses on the analysis of using technological resources that support the CALL method, in the process of teaching English language learning, mostly in the development of English communicative competence. The learning with the use of technological resources, allows the development from an innovative perspective, of practicing the English language, which motivates the students to learn and express themselves orally from the new technologies, therefore the research emphasizes the need for professors of PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA SEDE ESMERALDAS, to know and use these resources that can facilitate the teaching of communicative competence in the English language, through collaborative learning and various resources on the Internet, which most young people currently use, enriching The teaching-learning process in addition to generating greater motivation with the student. The research collects the results of the diagnostician study carried out, where relevant results were got such as that it is necessary to promote among teachers and students, the need to use new didactic and interactive resources, for teaching the English language, if it is considered that the majority affirms that does not use in the classroom to practice exercises according to the subject taught by the teacher, so it is required that the subject of English, will be more creative and innovative, taking advantage of having internet and great technological support. It is essential to implement and encourage the use of new resources and articulate them, for the teaching of English based on training and education, which allows teachers to become familiar with the new technologies. This work supports the importance of the use of ICTs as innovative teaching resources that connect to the necessity in the field of student knowledge and practice. A Technological Resources Guide is proposed for the development of the communicative competence that supports the CALL method in learning the English language.
Description: La investigación se enfoca al análisis de la utilización de recursos tecnológicos que sustentan el método CALL, en el proceso de enseñanza aprendizaje del idioma inglés, mayormente en el desarrollo de la competencia comunicativa en inglés. El aprendizaje con la utilización de recursos tecnológicos, favorece el desarrollo desde una perspectiva innovadora, de la práctica del idioma inglés, motivando a los estudiantes para aprender a expresarse oralmente desde las nuevas tecnologías por lo que la investigación hace énfasis en la necesidad de que los docentes de la Pontificia Universidad Católica sede Esmeraldas, conozcan y utilicen dichos recursos que pueden facilitar la enseñanza de la competencia comunicativa en el idioma inglés, a través del aprendizaje colaborativo y diversos recursos en internet, que la mayoría de jóvenes utiliza en la actualidad, enriqueciendo el proceso de enseñanza aprendizaje además de generar mayor motivación en el estudiante. La investigación recoge los resultados del estudio diagnóstico realizado, donde se obtuvieron resultados relevantes como que es necesario fomentar entre docentes y estudiantes, la necesidad de utilizar nuevos recursos didácticos e interactivos, para la enseñanza del idioma inglés, si se considera que la mayoría, afirma que no utiliza en el salón de clases para practicar ejercicios acordes al tema enseñado por el docente, por lo que se requiere que la materia de inglés, sea más creativa e innovadora, aprovechando que cuentan con internet y un gran soporte tecnológico. Es indispensable implementar y fomentar el uso de nuevos recursos y articularlos, para la enseñanza de inglés a partir de la capacitación y formación, que les permita a los docentes familiarizarse con las nuevas tecnologías. El presente trabajo sustenta la importancia de la utilización de las TICs como recursos didácticos innovadores que responden a las necesidades en el campo del conocimiento y la práctica de los estudiantes. Se plantea una Guía de Recursos tecnológicos para el desarrollo de la competencia comunicativa que sustenta el método CALL en el aprendizaje del idioma inglés.
URI: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/543
Appears in Collections:LINGÜÍSTICA APLICADA A LA ENSEÑANZA BILINGÜE ESPAÑOL - INGLÉS

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2.-TESIS_FINAL NATALIA_PDF.pdfTESIS/NRESHETINA2,57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.