Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/519
Title: Incidencia del programa del diploma de bachillerato internacional en la unidad educativa Teodoro Gómez de la Torre
Authors: Quiguango Viracocha, Marco Celiano
Keywords: Bachillerato
Educación
Colegio
Issue Date: Oct-2019
Publisher: Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra
Series/Report no.: T/373.2/Q66i/2019;075149
Abstract: The present work entitled "Impact of the International Baccalaureate Diploma Programme (IBDP) in the Teodoro Gómez de la Torre School", aims to determine if the achievements accomplished by the International Baccalaureate Organization in the school have been attained and if after its implementation in the year 2009, it has impacted on the rest of the educative community. The research is qualitative since it collects effective information that allows interpreting the meaning of the behavior of those who constitutes part of the Diploma Programme and its link with the educative institution, it is supported by the analytical and field research bibliographic types. The collection of information is varied; since, primary bibliographic sources have been used, as well as surveys and interviews aimed to the students, teachers and those responsible for the institution and the Diploma Programme. The main conclusion of the study indicates that although some achievements have been obtained, such as obtaining the Diploma, this is still insufficient and is justified by several factors, and there is also a marked contrast between the International Baccalaureate Diploma Programme and the Unified General Baccalaureate: this is the reason why, it is necessary to implement strategies to obtain better results in the Diploma Programme and to have a better linkage with the multiple actors of the educative institution, especially in the baccalaureate level.
Description: El presente trabajo titulado “Incidencia del Programa del Diploma del Bachillerato Internacional en la Unidad Educativa Teodoro Gómez de la Torre”, se propone determinar si se han conseguido los logros planteados por la Organización Bachillerato Internacional en el colegio y como desde su implementación en el año 2009 ha repercutido en el resto de la comunidad educativa. La investigación es de tipo cualitativa ya que recoge información eficaz que permita interpretar el significado de los comportamientos de quienes conforman el Programa del Diploma y su vinculación con la institución educativa, se apoya en los tipos de investigación bibliográfica, de campo y analítico. La recolección de información es variada ya que se ha recurrido a fuentes bibliográficas primarias, así como a encuestas y entrevistas dirigidas a estudiantes, docentes y responsables de la institución y el Programa del Diploma. La principal conclusión del estudio señala que si bien se han obtenido algunos logros como la obtención del Diploma, este todavía sigue siendo insuficiente y es justificado por diversos factores, y además existe una diferenciación entre el Programa del Diploma de Bachillerato Internacional y el Bachillerato General Unificado, por esta razón es necesario que se implemente estrategias que permitan obtener mejores resultados en el Programa del Diploma y que haya un mayor vínculo con los múltiples actores de la institución educativa, especialmente en el nivel bachillerato.
URI: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/519
Appears in Collections:CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1.-Informe de titulación.pdfTESIS/MQUIGUANGO2,68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.