Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/403
Title: Adaptación curricular aplicada en niños con síndrome de asperger de la unidad educativa Teodoro Gómez de la Torre
Authors: Medina Andrade, Martha Catalina
Keywords: Asperger
Curricular
Inclusión
Aprendizaje
Issue Date: Jul-2019
Publisher: Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra
Series/Report no.: T/371.39/M4911a/2019;075025
Abstract: The present investigation takes into consideration the curricular development applied to a student who presents Asperger's Syndrome with different cognitive and social communicative characteristics. In this frame of reference, it was observed that the child with this syndrome perceives the world around him in a different way, for which it is necessary to know about his life history, directly analyze the social communicative problem with his peers and the experiences lived from His learning. The daily educational experience of the child is fundamental, since it has the personal help of the parents, teacher and educational psychologist (time interrupted by changes of psychologists) to analyze the advantages and disadvantages of the learning style of the child with Asperger's syndrome. It adopts a qualitative - analytical methodology that starts from the exploration of a situation to then collect qualitative psych pedagogical observation and assessment data, which will be organized, analyzed and interpreted, in synderesis with the case study of the child worked systematically among other techniques , through observation, data collection for their daily events in the school space, their learning style, personalized interview with their parents and experts in the field, such as the application of the Asperger's syndrome infant test. From this educational environment it is pertinent to assess their emotional character, language, artistic expression as a positive aspect of an equally different person who has a special educational need associated with disability and the importance envisioned of including in normal education the student suffering from this syndrome. Asperger.
Description: La presente investigación toma en consideración el desarrollo curricular aplicado a un estudiante que presenta Síndrome de Asperger con características cognitivas y socio comunicativas diferentes. En este marco de referencia, se observó que el niño con este síndrome percibe el mundo que le rodea de forma diferente, por lo cual es necesario conocer sobre su historia de vida, analizar directamente el problema comunicativo social con sus iguales y las experiencias vividas desde su aprendizaje. Es fundamental la vivencia educativa diaria del niño, ya que cuenta con la ayuda personal de los padres de familia, profesora y psicóloga educativa (tiempo interrumpido por cambios de psicólogos) para analizar las ventajas y desventajas del estilo de aprendizaje del niño con síndrome de Asperger. Se adopta una metodología cualitativa – analítica que parte de la exploración de una situación para luego recolectar datos de observación y valoración psicopedagógica cualitativa, que serán organizados, analizados e interpretados, en sindéresis con el estudio de caso del niño trabajado de manera sistemática entre otras técnicas, a través de la observación, recolección de datos por sus eventos cotidianos del espacio escolar, su estilo de aprendizaje, entrevista personalizada con sus padres y expertos en el tema, como la aplicación del test infantil del Síndrome de Asperger. Desde este ámbito educativo es pertinente valorar su carácter emocional, lenguaje, expresión artística como aspecto positivo de una persona igualmente diferente que tiene una necesidad educativa especial asociada a la discapacidad y la importancia visionada de incluir en la educación normal al estudiante que padece este síndrome de Asperger.
URI: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/403
Appears in Collections:INNOVACIÓN EN EDUCACIÓN

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS MCMA.pdfTESIS/MMEDINA3,7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.