Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/402
Title: Análisis de las redes sociales y su impacto mediático: facebook y el caso "ballena azul"
Authors: Aguirre Farinango, Johanna del Carmen
Keywords: Facebook
Redes sociales
Ballena azul
Issue Date: Apr-2019
Publisher: Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra
Series/Report no.: T/070.4497/A2841a/2019;075024
Abstract: This study is about "The Blue Whale", game developed and spread through the social network "Facebook", which generated great controversy during the years 2016 and 2017, although its origin is earlier. Since the phenomenon became public, in the months of March and April, interest in the problem was growing, because of the victims it generated, especially in adolescents and children from different countries in Latin America, such as the cases reported in Colombia, Argentina, Mexico and Brazil. Once made the investigations by the authorities, it was discovered that its origin is Eastern Europe, specifically in Russia. This game consists of about 50 challenges that participants must meet over the same number of days, ranging from spending a night of sleeplessness, marking a blue whale with a knife in the arm, until suicide. For this reason, the problem is described based on the existing theoretical support on communication, its models, types, media and the description of the Internet, Facebook, as well as adolescence and other concepts and categories. With this support, the specific situation of the problem is analyzed, after having surveyed 8th grade students of the Otavalo Educational Unit, 9th grade students of the Educational Unit Teodoro Gómez de la Torre and 10th grade students of the Ibarra Educational Unit, with this the figures obtained with the respective tabulation are analyzed. As a communication response, a prevention campaign was developed against the danger of games in the social network, with the creation of the Fan page, arriving with images, photographs, spots, posters, so that young people can prevent this type of danger; In the same way, the respective follow-up was carried out, in the social network and in the media, which was complemented with the measurement of the impacts on the social, political, media and educational dimensions. In addition to this, the work is complemented with recommendations and conclusions of the respective investigation.
Description: Esta investigación trata sobre “La Ballena Azul”, juego desarrollado y difundido a través de la red social “Facebook”, que generó gran polémica durante los años 2016 y 2017, aunque su origen es anterior. Desde que el fenómeno se hizo público, en los meses de marzo y abril, el interés por el problema fue creciendo, a causa de las víctimas que generaba, en adolescentes y niños de distintos países de Latinoamérica, como los casos reportados en Colombia, Argentina, México y Brasil. Una vez hechas las indagaciones por las autoridades, se descubrió que su origen es Europa del Este, específicamente en Rusia. Dicho juego consiste en alrededor de 50 desafíos que los participantes deben cumplir a lo largo de igual número de días, los que van desde pasar una noche sin dormir, marcarse una Ballena Azul con cuchillo en el brazo, hasta llegar al suicidio. Por esta razón, se describe la problemática con base en el sustento teórico existente sobre la comunicación, sus modelos, tipos, medios y la descripción de internet, Facebook, así como la adolescencia y otros conceptos y categorías. Con este sustento, se analiza la situación específica de la problemática, luego de haber encuestado a estudiantes de 8vo Año de Básica de la Unidad Educativa Otavalo, estudiantes de 9no Año de Básica de la Unidad Educativa Teodoro Gómez de la Torre y estudiantes de 10mo Año de Básica de la Unidad Educativa Ibarra, con esto se analiza las cifras obtenidas con la respectiva tabulación. Como respuesta comunicacional, se desarrolló una campaña de prevención en contra del peligro de los juegos en la red social, con la creación de la página en Facebook, llegando con imágenes, fotografías, spots, afiches, para que los jóvenes puedan prevenir este tipo de peligros, de igual forma se dio el seguimiento respectivo, en la red social y en medios de comunicación lo que se complementó con la medición de los impactos en las dimensiones social, política, mediática y educativa. Además de esto, el trabajo se complementa con recomendaciones y conclusiones de la respectiva investigación.
URI: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/402
Appears in Collections:COMUNICACIÓN SOCIAL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis JOHANA AGUIRRE 2019 FINAL 27-06-2019.pdfTESIS/JAGUIRRE6,98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.