Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/385
Title: Incidencia de las competencias didácticas docentes en el resultado de aprendizaje de los estudiantes de bachillerato de la unidad educativa San Antonio de Padua - Tulcán
Authors: Benavides Narváez, Javier Mauricio
Keywords: Didáctica
Docente
Aprendizaje
Issue Date: Jul-2019
Publisher: Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra
Series/Report no.: T/373.2/B4568i/2019;075007
Abstract: The San Antonio de Padua Educational Unit of the city of Tulcán, is an institution with an integral educational character with levels: Basic Superior, Unified and Technical high school in Accounting and Administration. The incorporation of professionals without suitable vocational training on pedagogy, derived from insufficient or null training in teaching didactic competencies, introduces them with limitations to get effective and efficient results in the teaching-learning processes, that situation causes little interest in students. their training, affecting school performance, directly affecting the pedagogical practice of the institution. With the purpose to get better quality of educational processes and consequently the results in terms of school performance, it is proposed to design a virtual learning environment based on a MOOC, Online Massive Course, directed to training of teaching didactic competencies in cognitive, procedural and attitudinal areas, with innovative support of technological and computer tools, according to the modernity and progress of the sciences. The mixed methodology will serve as a primary input in the research process, It starts from a diagnosis of the problem through surveys to students and teachers of the high school, as well as the verification of data obtained with a checklist for court visits, about perception of the didactic competences shown by teachers in the classroom. The results are analyzed based on the academic performance of students to infer if didactic competences affect school performance, so that the importance of the research and the proposal of solution to the problem is justified. The didactic competences properly used allow the product of the teaching work to be perpetuated, it is fundamental then, that he master different strategies and competences for the fulfillment of the educative purposes oriented to the integral formation.
Description: La Unidad Educativa San Antonio de Padua de la ciudad de Tulcán es una institución de carácter formativo integral con niveles: Básica Superior, Bachillerato Unificado y Técnico en Contabilidad y Administración. La incorporación de profesionales sin adecuada formación en el área de pedagogía, derivado de la insuficiente o nula formación en competencias didácticas docentes, los introduce con limitaciones para obtener resultados eficaces y eficientes en los procesos de enseñanza-aprendizaje, situación que origina escaso interés en los estudiantes sobre su formación, afectando el rendimiento escolar, repercutiendo directamente sobre la práctica pedagógica de la institución. Con el propósito de mejorar la calidad de los procesos educativos y, consecuentemente los resultados de aprendizaje en función de rendimiento escolar, se propone diseñar un entorno virtual de aprendizaje basado en un MOOC, Curso Masivo Abierto en Línea, dirigido a la formación de competencias didácticas docentes en áreas cognitivas, procedimentales y actitudinales, con apoyo innovador de herramientas tecnológicas e informáticas, acordes a la modernidad y progreso de las ciencias. La metodología mixta servirá de insumo primario en el proceso de investigación, se inicia a partir de un diagnóstico del problema a través de encuestas realizadas en alumnos y docentes del bachillerato, así como también la verificación de datos obtenidos con una lista de cotejo para visitas áulicas, sobre la percepción de las competencias didácticas que presentan los docentes en el aula. Los resultados se comparan en función del rendimiento académico de estudiantes para inferir si las competencias didácticas inciden en el rendimiento escolar, de manera que se justifique la importancia de la investigación y la propuesta de solución al problema. Las competencias didácticas utilizadas adecuadamente perennizan el producto de la labor docente, es fundamental entonces, que aquel domine diferentes estrategias y competencias para el cumplimiento de los fines educativos orientados a la formación integral.
URI: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/385
ISSN: 074697
Appears in Collections:INNOVACIÓN EN EDUCACIÓN

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2. TESIS FINAL PDF.pdfTESIS/JBENAVIDES66,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.