Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/245
Title: Plan de exportación de queso amasado elaborado por la industria Prodalsan en la ciudad de San Gabriel provincia del Carchi hacia el departamento de Nariño - Colombia
Authors: Burgos Tirira, Lizbeth Vanessa
Keywords: Plan de exportación
Factibilidad
Issue Date: Oct-2018
Publisher: Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra
Series/Report no.: T/382.6098/B9159p/2018;074833
Abstract: The objective of the elaboration of this export plan is to indicate the feasibility and viability of exporting and making known in an efficient way a quality product as the kneaded cheese, produced in the Carchi´s Province to the Colombian market, which was necessary conduct a thorough market study in the potential market. All the information necessary for making decisions in the company is detailed within the plan. The business plan seeks the internationalization of the industry that presents a series of benefits such as the expansion of the client portfolio, improvement in resources, improvement in the product to be exported, new business opportunities, increase in sales, among others. It is very important to be clear about all the key aspects in the internationalization of the company, that is why this document is very necessary for the guide of the same and to be able to venture into the foreign market. During the research carried out, the market was known directly, the potential customers that are the supermarkets of the Department of Nariño, and surveys were applied which contain a lot of key information to enter the market, the industry was also visited permanently, and certain institutions that watch over foreign trade. Despite the fact that Colombia is a dairy industry market, it has gone through several problems, one of them, foot-and-mouth disease in livestock at the national level, which is why it does not currently allow it to export any type of dairy product. This is where Prodalsan will take advantage in exporting the kneaded cheese with all the laws and norms established, this product is only produced in Ecuador especially in the Province of Carchi where it is considered heritage. The logistics that will be applied is focused on managing resources effectively and efficiently where product flows are managed in a demanding manner in international spaces, transporting to the foreign market in a terrestrial way taking into account that the distance is not very long. To satisfy our customers the decision was made to negotiate in term DDP (Delivered Paid Rights) where the seller fulfills his responsibilities at the moment in which he leaves the goods at the agreed point in the country of destination. According to the financial analysis of the project shows that it is feasible seeing some important economic indicators such as Net Present Value (NPV) of 10959.51 an Internal Rate of Return (IRR) of 63% and a cost benefit of 3.11 considering that the recovery time of the investment is 2 years, 1 month and 13 days achieving a profit margin of 20%.
Description: El objetivo de la elaboración de este plan de exportación es indicar la factibilidad y viabilidad de exportar y dar a conocer de manera eficaz un producto de calidad como es el queso amasado, producido en la Provincia del Carchi hacia el mercado colombiano, por lo que fue necesario realizar un profundo estudio de mercado. Dentro del plan está detallado toda información necesaria para la toma de decisiones en la empresa. El plan de negocios busca la internacionalización de la industria que presenta una serie de beneficios como la ampliación de la cartera de clientes, mejora en los recursos, mejora en el producto a exportar, nuevas oportunidades de negocio, aumento en las ventas, entre otros. Es muy importante tener claro todos los aspectos claves en la internacionalización de la empresa, es por esto que este documento es muy necesario para la guía de la misma y poder incursionar en el mercado exterior. Durante la investigación realizada se pudo conocer el mercado de manera directa, los clientes potenciales que son los supermercados del Departamento de Nariño y se aplicó encuestas las cuales contienen mucha información clave para incursionar en el mercado, también se visitó permanentemente la industria, y ciertas instituciones que velan por el comercio exterior. A pesar de que Colombia es un mercado de industrias lácteas ha pasado por varios problemas uno de ellos la fiebre aftosa en el ganado a nivel nacional, es por esto que actualmente no le permite exportar ningún tipo de producto lácteo, es ahí donde Prodalsan sacará ventaja al exportar el queso amasado con todas las leyes y normas establecidas, este producto es únicamente producido en Ecuador especialmente en la Provincia del Carchi donde es considerado patrimonio. La logística que se aplicó, está centrada en gestionar los recursos de manera eficaz y eficiente, donde se gestiona los flujos del producto de manera exigente en los espacios internacionales, transportando hacia el mercado exterior de forma terrestre tomando en cuenta que la distancia no es muy extensa. Para satisfacer a nuestros clientes se tomó la decisión de negociar en término DDP (Entregada Derechos Pagados) donde el vendedor cumple con sus responsabilidades al momento que entrega la mercancía en el punto convenido en el país de destino. De acuerdo al análisis financiero del proyecto, muestra que es factible según algunos indicadores económicos importantes como es Valor Presente Neto (VAN) de 10959,51 una Tasa Interna de Retorno (TIR) del 63% y un costo beneficio de 3,11 considerando además que el tiempo de recuperación de la inversión es de 2 años, 1 mes y 13 días logrando un margen de utilidad del 20%.
URI: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/245
Appears in Collections:COMERCIO INTERNACIONAL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VANE PROYECTO DE INVESTIGACIÓN FINAL.pdfTESIS/LBURGOS3,05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.