Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/226
Title: Sistema lúdico enfocado a la estimulación temprana para niños de 1 y medio a 2 años en la Escuela Particular Eduard Spranger
Authors: Ortiz Almeida, Dayanna Elizabeth
Keywords: Lúdico
Estimulación temprana
Cognitivo
Psicomotriz
Issue Date: Jul-2018
Publisher: Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra
Series/Report no.: T/370.15/Or85s/2018;074814
Abstract: The present work for getting my major starts from the need to have products for the recreation of children that contribute to a greater performance by means of the early stimulation in the Particular Primary School "Eduard Spranger". At present, the "Eduard Spranger" Basic Private School, through its teachers, carries out activities that enhance children's development, through conventional materials and / or tools. The need as well as the importance of performing an early stimulation is in order to favor the child in their 4 areas of development: cognitive (intelligence), motor (movement), socio affective (feelings) and linguistic (communication). Given that the infant has a high cerebral plasticity, that is, the brain of the child is like a sponge that absorbs all the information given. It is a fusion of different methodologies of designers and therefore creates its own methodology that is divided into 3 phases: analytical phase, creative phase and executive phase. The analytical phase, as the name suggests, analyzes the information already collected, giving way to the creative phase, this phase covers the ability to create and innovate in order to have alternatives that solve the problem previously raised, while the executive phase comprises the execution of the creative phase, by making a model or producing the product. As a proposal, a ludic system focused on stimulating activities was concluded; divided into 4 regional zones of Ecuador, by means of the most representative animals of the same, which are: condor (sierra), centipede (east), whale (coast) and turtle (insular peninsula). This system has different activities that promote the development of the child through play. In conclusion, we can say that early stimulation is a fundamental part of childhood because it enhances the child's development. Therefore, a playful product encourages stimulation to the child. With the purpose of achieving an adequate physical and psychological growth for the age range of the child.
Description: El presente trabajo de titulación parte de la necesidad de contar con productos para la recreación del niño que aporten a un mayor rendimiento por medio de la estimulación temprana en la Escuela Particular Básica “Eduard Spranger”. Este proyecto abarca la estimulación temprana; es decir su significado, importancia y necesidad, diciendo que la estimulación temprana es un conjunto de actividades que se realizan al niño con el fin de potenciar el desarrollo del mismo. La necesidad tanto como la importancia de realizar una estimulación temprana es con el fin de favorecer al niño en sus 4 áreas del desarrollo: cognitiva (inteligencia), motriz (movimiento), socio afectivo (sentimientos) y lingüística (comunicación Por consiguiente, para conocer las actividades realizadas y su función en dicha institución se procedió a la recolección de información a través de: encuestas, entrevistas y fichas de observación, y mediante su análisis generar pautas para un diseño adecuado. Cuenta con una fusión de diferentes metodologías de diseñadores por lo tanto se crea una metodología propia que está dividida en 3 fases: fase analítica, fase creativa y fase ejecutiva. La fase analítica como su nombre lo indica analiza la información ya recogida anteriormente, dando paso a la fase creativa, esta fase abarca la capacidad de crear e innovar con el fin de tener alternativas que resuelva el problema ya anteriormente planteado, mientras que la fase ejecutiva comprende la ejecución de la fase creativa, mediante la elaboración de un portafolio técnico y la elaboración de un prototipo. Cómo propuesta se concluyó un sistema lúdico enfocado en actividades que estimulen, organizadas en las 4 zonas regionales del Ecuador, por medio de los animales más representativos del mismo, que son: cóndor (sierra), ciempiés (oriente), ballena (costa) y tortuga (península insular). Dicho sistema cuenta con diferentes actividades que fomentan el desarrollo del niño mediante el juego, con el propósito de lograr un crecimiento físico y psicológico adecuado para el rango de edad del niño.
URI: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/226
Appears in Collections:DISEÑO DE PRODUCTOS Y CONTROL DE PROCESOS

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sistema Lúdico-Dayanna Ortiz.pdfTESIS/DORTIZ12,28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.