Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/160
Title: Plan de negocios para la creación de un punto de venta de la Distribuidora Carlos Arias CIA. LTDA. en la ciudad de Ibarra, parroquia el Sagrario
Authors: Flores Villarreal, Carolina de los Ángeles
Keywords: Plan de negocios
Estudio diagnóstico
Issue Date: Jun-2018
Publisher: Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra
Series/Report no.: T/658.4012/F663p/2018;074783
Abstract: This work corresponds to a Business Plan for the creation of a point of sale of the Distribuidora Carlos Arias CIA. LTDA, located in the city of Ibarra. El Sagrario parish. For the research project the starting point are the theoretical bases, those help the reader to clearly understand the concepts and research variables; then, the diagnosis study was made, which helped to identify the current situation of the company in relation to legal administrative, accounting and financial aspects. Within the market research, the behavior of the consumers that make up the market niche for the project was identified. That behavior demonstrated the existence of an unmet demand, which help us as support to project the demand the enteprise will have in future. In regard to technical feasibility, it was identified: fixed and variable investmenst, operating costs, working capital and organizational structure necessary for the proper functioning of the company Finally, the financial feasibility structures the two main financial statements: Balance Sheet and Income Statement With this data financial ratios are calculated, resulting for the VAN a value of $269.902,02 for the TIR a value 31.75% (higher than the minimum acceptable rate of return stablished for the project), the recovery period is expected in three years, one month and twenty-four days ( which is shorter than the horizon analysis time) and the profit is $ 1,14. The evaluation of the parameters previously described determines the financial viability of the projects.
Description: El presente trabajo corresponde a un Plan de negocios para la creación de un punto de venta de la Distribuidora Carlos Arias CIA. LTDA., ubicada en la ciudad de Ibarra, parroquia el Sagrario. Para el proyecto de investigación el punto de partida son las bases teóricas, las cuales ayudan al lector entender de manera clara los conceptos y variables de investigación, seguidamente se realizó el estudio diagnóstico el cual ayudó a identificar la situación actual de la empresa con relación a los aspectos legales, administrativos, contables y financieros. Dentro de la investigación de mercado se identificó el comportamiento de los consumidores que conforman el nicho de mercado para el proyecto, mismo que demostró la existencia de una demanda insatisfecha, la cual nos ayuda como soporte para proyectar la demanda futura que tendrá la empresa. Con relación a la factibilidad técnica se identificó las inversiones fijas, variables, costos de operación, capital de trabajo, estructura organizativa necesaria para un buen funcionamiento de la empresa. Finalmente, la factibilidad financiera se estructura los dos principales estados financieros, Balance General y Estado de Resultados, y con estos datos se calcula las razones financieras dando como resultado para el VAN un valor de $269.902,02, TIR en 31,75%, superior a la tasa mínima aceptable de retorno establecida para el proyecto, el periodo de recuperación está previsto en tres años un mes y veinticuatro días, tiempo menor al horizonte de análisis y la relación beneficio costo en 1,14 dólares, parámetros positivos que determinan la viabilidad financiera del proyecto.
URI: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/160
Appears in Collections:CONTABILIDAD SUPERIOR

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PLAN DE NEGOCIOS PARA LA CREACIÓN DE UN PUNTO DE VENTA DE LA DISTRIBUIDORA CARLOS ARIAS CIA. LTDA.pdfTESIS/CFLORES4,75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.