Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/145
Title: Plan de exportación de mango y su derivado de la asociación de productores agropecuarios Valle del Chota Asoprovalle de la provincia de Imbabura hacia los Ángeles, California – Estados Unidos
Authors: Hidalgo Narváez, Verónica Mariela
Chiza Carapaz, Tamya Lizbeth
Keywords: Asoprovalle
Mango
Issue Date: Mar-2018
Publisher: Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra
Series/Report no.: T/382.6098/H53p/2018;074768
Abstract: The purpose of this degree work is to develop an export plan for fresh mango from the ASOPROVALLE Association, as well as to propose to the Association the development of the derivative of its star product, mango, such as frozen fruit pulp. It seeks to support the producing Association in the direct diversification of all its production with the aim of building its brand, achieving penetration not only in the national market, but also in the North American market. It has been taken into account the entrance to the state of Los Angeles-California due to the high interest that its inhabitants have for the consumption of non-traditional fruit because of its exquisite flavor, placing it in the first places of consumption. The development of the work is composed of a theoretical framework that provides general information regarding the product and international trade with preambles for its study. In addition, a diagnosis is carried out that is put into practice with the application of the research instruments such as the interview, the survey and the observation sheets, in order to know the management and production modality of the 24 producing partners of the agricultural organization. Next, the administrative and international trade proposal is displayed through the analysis of the foreign market and the destination company for the commercialization of the Ecuadorian production to the company ALBERT'S ORGANICS. With all these parameters it is possible to establish the analysis of the impacts: economic, social, environmental and ecological, which make possible the implementation of the mango export plan in the natural state and frozen fruit pulp, helping the economic-social development of the Association, the community and society in general, through the promotion of exports and the application of Corporate Social Responsibility policies by the Association ASOPROVALLE, which seek to give back to society and the environment.
Description: El presente trabajo de grado tiene como objetivo desarrollar un plan de exportación de mango fresco desde la Asociación Asoprovalle hacia el mercado estadounidense; así como también proponer a la Asociación el desarrollo de la pulpa congelada, un producto derivado del mango. Se busca apoyar a la Asociación en la diversificación directa de toda su producción con el propósito de internacionalizarla, logrando penetrar no solo en el mercado nacional, sino también en el mercado norteamericano. Se ha tomado en cuenta el ingreso hacia Los Ángeles-California debido al alto interés que sus habitantes tienen por el consumo de la fruta no tradicional a causa de su exquisito sabor, ubicándola en los primeros lugares de consumo. La Asociación Asoprovalle cuenta con suficiente capacidad productiva de mango Tommy Atkins, gracias a las condiciones climáticas y geográficas que hacen de este producto una fruta exquisita y demandada para su comercialización, tanto a nivel local como exterior. En Los Ángeles – California se ha establecido a la empresa Albert´s Organics un distribuidor de frutas, verduras y congelados, el que se encuentra en capacidades de adquirir grandes cantidades de mango en estado natural como de su pulpa congelada para ser comercializada en el mercado estadounidense, para lo cual se ha requerido analizar gustos y preferencias del consumidor norteamericano. Dentro del plan de exportación se analiza los indicadores financieros como el periodo de recuperación de la inversión, a través de la comercialización de mango, obteniendo una Tasa Interna de Retorno del 46%, la negociación se la realizará de acuerdo a lo establecido con la empresa Albert´s Organics que es en termino FOB.
URI: https://dspace.pucesi.edu.ec/handle/11010/145
Appears in Collections:COMERCIO INTERNACIONAL

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis Cd.pdfTESIS/VHIDALGO5,01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.